Biobrandstof toekomst luchtvaart

18 09 2011

Volgens ARGUS, het milieupunt van KBC en Cera, geloven vliegtuigbouwers als Airbus en Boeing dat biobrandstoffen een blijver zijn in de luchtvaartsector. Een comité dat de standaarden voor luchtvaartbrandstof bepaalt, gaf onlangs groen licht voor het gebruik van een 50-50 mix van traditionele kerosine met brandstof afkomstig van organisch afval en niet-voedingsvezels, zoals algen en houtsnippers.

“Vliegen met biobrandstof die de voedselprijzen niet de hoogte in jaagt, komt binnenkort weer een stap dichterbij”, meent ARGUS. Het milieupunt vlooide uit dat de markt voor vliegtuigbrandstof meer dan 95 miljard euro per jaar waard is. Biobrandstofproducenten zullen weldra een deel van deze markt kunnen inpalmen. Lufthansa voert reeds testvluchten uit met biobrandstoffen geproduceerd op basis van jathropa, vlasdodder en dierlijke mest.

“Luchtvaartmaatschappijen die biobrandstoffen overwegen, denken uiteraard aan hun imago, maar toch ook vooral aan hun portemonnee. Vanaf januari 2012 voorziet de Europese Commissie emissiehandel voor vliegtuigexploitanten, waardoor ze worden aangemoedigd om minder conventionele kerosine te gebruiken”, luidt het.

ARGUS polste bij SN Brussels Airlines naar hun biobrandstofambities. De luchtvaartmaatschappij liet weten dat zij nog geen concrete plannen met biobrandstoffen heeft, maar de zaak van zeer nabij opvolgt. SN Brussels Airlines maakt deel uit van de groep Lufthansa zodat ze op de hoogte blijven van de resultaten van de testvluchten.

 

bron: VILT


Acties

Information

Plaats een reactie